Meny Stäng

Så glad jag blir av en bra recension!

IKEA design och identitet av Eva Atle Bjarnestam

Var på bibblan och lånade böcker. Frågade efter Btj:s recension av min IKEA-bok och blev glad när jag läste den. Jag märkte att recensenten faktiskt hade läst min text och inte bara bläddrat och tittat på bilder.

Inger Fredriksson för Btj

”IKEA har under 2009 varit i hetluften med den omdiskuterade utställningen på Liljevalchs konsthall. IKEA är det enda svenska varumärket som finns bland de 100 mest internationellt kända och i denna gedigna volym får hela IKEA-konceptet en genomlysning. — Boken är uppbyggd kring decennier med inledande kultur-/samhällsöversikter. Var tidsperiod har sin inriktning, så har 1970-talet rubriken ”I takt med tiden och ut i världen”. Alla decennier är rikt illustrerade med olika varuprodukter, noggrant angivna med namn och formgivare. Texterna varvas med intressanta intervjuer med formgivare och deras inställning till form- och produktionsprocessen. Roligt att alla katalogomslag är avbildade. En intervju med Ingvar Kamprad visar på IKEA:s kärnvärden och kontinuitet. Författaren tar även upp problemområden som plagiat och miljöfrågor och slutkapitlet ”Framtida utmaningar” reser komplicerade frågor. Volymen, som lär bli ett standardverk, avslutas med en Vem gjorde vad?-förteckning.”

Bodil Juggas i Arbetarbladet

tyckte så här ”Samma princip (läs ”att bygga myten om det superduperhyggliga företaget” (min anm)) styr Eva Atle Bjarnstams ”Ikea – design och identitet”. Utgångspunkt är respekt för inköparnas goda och förutseende smak. Boken gör ett svep genom tiderna, presenterar enskilda formgivare samt gör den obligatoriska hovsamma Ingvar-intervjun (”vilka är dina egna favoriter i Ikeas sortiment?”).”

När hon skriver om inköparna, undrar jag om hon läst texten. Och vad är en obligatorisk Ingvar-intervju? Hon hade nog bestämt sig på förhand vad hon skulle tycka.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *