Meny Stäng

IKEA design och identitet – recensioner

Recensioner IKEA design och identitet

Sköna hem 25 november 2009:

Från den tidiga reklamen med accent i firmanamnet – — till 70-talets bruna manchestersoffor och det senaste decenniets ambitiösa designsatsningar i PS-kollektionen. Det är en diger översikt av det svenska undret. År 2008 kom Ikea på tredje plats bland företag med det bästa anseendet i världen. Bra informativa texter och ett stort spännande bildmaterial gör boken till en visuell lustresa och uppslagsverk i ett. Här finns mycket av det som saknades i sommarens kritiserade Liljevalchsutställning, även om företaget även innanför de hårda pärmarna behandlas onödigt hovsamt. Som i det korta kapitlet om kopior där en diskussion om ”allt för nära”-originalen hade varit intressantare än det nu lite hårdnackade försvaret av rätten att ”inspireras” och använda ”arketypiska” former etc.

Resonemang kring mångmiljonvinsterna och skatteflykten från Sverige saknas i stort sett. Likaså de hårda avtalen med underleverantörer och konsten att köpa tomtmark i mindre demokratiska stater. Den berättelsen hade också varit rolig att läsa, men den här boken har fokus inställt på möblerna och formgivarna bakom dem. Och det räcker en bra bit.

IKEA design och identitet av Eva Atle Bjarnestam

BTJ-häftet 2009:24 (Recensionsservice för Sveriges bibliotek) :

IKEA är det enda svenska varumärket som finns bland de 100 mest internationellt kända och i denna gedigna volym får hela IKEA-konceptet en genomlysning. Eva Atle Bjarnestam, som tidigare skrivit boken De formade 1900-talet (2005), är även antikhandlare. Boken är uppbyggd kring decennier med inledande kultur-/samhällsöversikter. Var tidsperiod har sin inriktning, så har 1970-talet rubriken ”I takt med tiden och ut i världen”. Alla decennier är rikt illustrerade med olika varuprodukter, noggrant angivna med namn och formgivare. Texterna varvas med intressanta intervjuer med formgivare och deras inställning till form- och produktionsprocessen. Roligt att alla katalogomslag är avbildade. En intervju med Ingvar Kamprad visar på IKEA:s kärnvärden och kontinuitet. Författaren tar även upp problemområden som plagiat och miljöfrågor och slutkapitlet ”Framtida utmaningar” reser komplicerade frågor. Volymen, som lär bli ett standardverk, avslutas med en Vem gjorde vad?-förteckning. – Inger Fredriksson

Elle Interiör 6 november 2009

”Alldeles utmärkt! — Rätt referensverk för oss som gillar designböcker.”

Bodil Juggas i Arbetarbladet

”Samma princip (läs ”att bygga myten om det superduperhyggliga företaget” ) styr Eva Atle Bjarnstams ”Ikea – design och identitet”. Utgångspunkt är respekt för inköparnas goda och förutseende smak. Boken gör ett svep genom tiderna, presenterar enskilda formgivare samt gör den obligatoriska hovsamma Ingvar-intervjun (”vilka är dina egna favoriter i Ikeas sortiment?”).”

FagerstaPosten

31 juli 2009 ”Eva Atle Bjarnestam hittade oskrivna blad i möbeljättens historia. Då skickade hon ett brev till Kamprad. Och fick svar —”

Ammi Bohm i Expressen/Leva & Bo

21 november 2009 ”En bok om Ikea blir en resa från 40-talet och framåt illustrerad med möbler och interiörer. Boken känns heltäckande seriös och tar också upp ett känsligt ämne som Ikea och plagiat. Intressant läsning och ett härligt bildmaterial som väcker minnen.”

vittsjobjarnum.nu

”Boken är, tycker jag, tilltalande i sitt format, har mjuk pärm och är nästan kvadratisk, likt ett möbelpaket från IKEA. Omslaget är färgglatt och är ett collage av IKEA-katalogers framsidor. På insidorna av omslaget finns kända designers, formgivares och arkitekters kommentarer om IKEA. — i slutet av boken finns ett imponerande register över ”vem som gjorde vad” i IKEA-katalogerna från 1951-2009. —

Vi hittar först sju huvudkapitel, vilka omfattar vardera ett decennium. Det första handlar således om 1940-talet och innehåller bl.a. en längre intervju med grundaren Ingvar Kamprad. I varje kapitel presenteras några av IKEA:s designers och deras produkter. I kapitlet om 1970-talet finns en längre intervju med Tomas Jelinek som menar att design varit en framgångsfaktor för IKEA. Författaren lyfter fram IKEA:s strategier och försök att hitta dess identitet på en marknad som blivit allt mer global, där kvalitet ställs mot pris, miljöhänsyn blir allt viktigare och där information sprids i allt snabbare takt.

vittsjobjarnum.nu fortsätter

Eva Atle Bjarnestam låter oss i kapitlet ”Koden till IKEA:s innersta” skymta delar av grunden till den så kallade ”IKEA-andan” som genomsyrar allt i företagets verksamhet. — IKEA:s identitet ligger enligt författaren i sortimentet som idag omfattar cirka 9 500 produkter. Vi hittar dem i katalogerna, i varuhusen och på hemsidan. Sortimentet är idag komponerat för att tillfredsställa fyra stilar; den traditionella, den internationella modernismen, skandinavisk modernism och den unga stilen. Detta kapitel om sortimentet liksom det följande om kopieringsdebatten gav mig en delvis ny bild av IKEA:s strategier kontra omvärlden. —

I det sista kapitlet om framtida utmaningar finns en intervju av Bo Ekman från Tällberg Foundation. Dialogen mellan honom och författaren känns väldigt aktuell efter klimatförhandlingarna i Köpenhamn denna vecka.

Jag sträckläste boken men det går också att läsa kapitlen fristående eller så kan man använda boken som uppslagsverk. Den innehåller många bilder och de flesta har mycket hög kvalitet. —. IKEA är en framgångssaga utöver det mesta och i boken har författaren trängt djupt in i IKEA:s själ. Jag tycker det finns många intressanta aha-upplevelser och för mig föll många pusselbitar på plats. Nästa gång jag kommer till ett IKEA-varuhus så ser jag det med nya ögon. Tänk – vi bor så nära världens första IKEA-varuhus i Älmhult.” Bo Sigeback

Mörbylånga biblioteksblogg

Jag är Ikean, det är bara att erkänna. Mitt hem består till en stor del av Ikea möbler inhandlade under årens gång. Om jag gillar detta företag som gett så många chansen att leva vackert trots en tunn plånbok. Eva Atle Bjanestam har skrivit en ingående och bra bok om Ikea genom åren.—De två intressantaste satsningarna måste sägas vara PS kollektionen och 1700-tals möblerna i samarbete med Lars Sjöberg, intendet på Nationalmuseum i Stockholm den sistnämnda gick inte bra och lades ned men PS kollektionen är en av Ikeas framgångrika satsningar. Lars R

Fru E:s böcker

Jag gillar IKEA*! Det är prisvärt och snyggt. Att de plagierar kan jag ta, särskilt eftersom det ger mig och flera andra möjlighet att inreda hemmet och göra små förändringar utan att det kostar skjortan. Risken för likriktning går inte att klandra IKEA för, snarare är det inredningstidningarnas ”fel”. Men att IKEA väckte så ont blod bland andra aktörer inom möbelbranschen, att de faktiskt utsattes för både bojkott och blockader mot leveranser, känns märkligt att läsa om idag när varumärket IKEA känns starkare än någonsin, såväl nationellt som internationellt. Eva Atle Bjarnestams bok Ikea – design och identitet, eller kanske mer katalog, är ett ovärdeligt stycke svensk kulturhistoria med alla dess kataloginteriörer från starten 1948, då Ingvar Kamprad annonserade sin första möbel, fram till 2009, men det är också berättelsen om en driftig smålänning som har en företagsidé som är unik och en genomtänkt strategi som uppenbarligen funkar.

Fru E:s böcker, forts.

Det är oerhört kul att läsa om alla formgivare och deras skapelser. Jag får veta att IKEA har gått i bräschen för att använda nya material i möbler, som t ex polyeter som IKEA till och med sökte patent på. Jag skrattar gott åt hur att resa till Älmhult (som är en riktig bonn-håla) beskrivs ”som att åka på charterresa (…)” år 1963, när man kunde övernatta på det nya motellet med swimmingpool, ett ”simotell”. Enda kruxet är att det här är en bok man inte läser på ett fyra veckors-lån. Det här är en bok man vill äga. Därför gör jag en mental anteckning inför kommande bemärkelsedagar (namnsdag i mars, funkar det?). Eva Atle Bjarnestam är för övrigt också bibliotekarie och det här är hennes andra bok. Även den första, De formade 1900-talet, handlar om design och konsthantverk.

*IKEA = Ingvar Kamprad Elmtaryd (gården där han bodde) Agunnaryd (orten). Visste ni? Själv hade jag ingen aning.

Archus

”en färgsprakande exposé över designhistorien hos ett företag som för alltid har en plats i den svenska folksjälen. Fylld av orange retro, gul nostalgi och metallicfärgad framtidsvision. Retrokänslan är total! Till den designintresserade kusinen, pappan som vägrar byta ut Ikea- sängarna från 70-talet eller kompisen som tillbringar helgerna på närmsta Ikeavaruhus.”

Anna Larsson 2010-04-02 Dagens bok

”Ambitiöst men okritiskt om folkhemmets möblerare

IKEA och H&M är två markörer. Två företag som satsar på världsdominans genom konceptet hippt och billigt. Två koncept som startat som små familjeföretag. Jag var på IKEA-utställningen på Liljevalchs i somras. Det var ungefär som att befinna sig i ett av IKEAs varuhus, fast med något blandade stilar. Utställningen var oerhört insmickrande i tonen och var lika spännande som en genomsnittlig IKEA-annons. Retro-och nostalgifaktorn var hög, analys och kritisk granskning lyste med sin frånvaro.

Faktum är att det finns många myter och frågetecken runt IKEA. Ägandet, via diverse stiftelser och moderbolaget Ingka Holding är ett exempel. Ingka Holding bildades på åttiotalet och ägs alltså i sin tur av Stichting Ingka Foundation, som är en skattebefriad, icke vinstdrivande stiftelse. Upplägget innebär mycket stora skattemässiga fördelar och också att företaget är skyddat från insyn. Jämför det med H&M, börsnoterat och Stefan Persson betalar mest skatt i Sverige. Absurda summor, även om H&M är ett av de bolag som varit särskilt skattemässigt gynnade i Sverige.

Kamprads bakgrund inom den mer ljusskygga delen av politiken har också debatterats flitigt. På senare år har det kommit anklagelser om mutor, miljöförstöring och uppgifter om att IKEAs fabriker motarbetar fackföreningar. Anklagelserna om plagiat har funnits med hela tiden, men IKEA har oftast lyckats klara sig ur just de kniporna.

Anna Larsson fortsätter:

Intressanta saker. Och saker som gör det svårt att svälja en helt okritisk utställning, som på Liljevalchs, eller en helt okritisk bok, som den här. Det finns en liten text om miljön, och en lite längre text om plagiatdebatten och olika rättstvister, men det här känns väldigt mycket som ett beställningsjobb. Författaren har haft tillgång till IKEAs arkiv, fått intervjua nyckelpersoner, däribland maestro Kamprad själv, och det säger sig kanske självt att för att få sådan tillgång måste man kanske anpassa sin ton lite till vad som önskas.

I övrigt är det en resa i tiden, en kavalkad av möbler, designerns och trender. Texter om och intervjuer med formgivare som arbetat för företaget genom åren, personer vars produkter finns över hela jordklotet och även hemma hos din eller min mamma. IKEAs betydelse för möbleringen av Sverige kan inte överskattas. Genom sin satsning på låga priser och att hela tiden ligga rätt i tiden för medel-Svensson har företaget blivit en helt självklar del av den svenska identiteten. Att åka till IKEA och äta köttbullar eller köpa med sig ostbågar, sill och Ballerinakex är en självklar ritual för tiotusentals utlandssvenskar.

Som blädderbok funkar den mycket bra. Det är en gedigen genomgång av IKEAs utveckling, både design- och rent marknadsmässigt. Särskilt kul är alla bilderna ur kataloger, från första utgåvan 1948 och framåt. Jag förstår att man som designkunnig inte har som högsta prioritet att granska sitt subjekt kritiskt från en politisk, moralisk eller ekonomisk ståndpunkt men avsaknaden av kritiskt granskande ger definitivt en menlösare slutprodukt.”

Genväg till Ikeas design under decennierna