Meny Stäng

Ikeas 1960-tal

Ikeakataloger 1960 - 1962

Lågpris med mening från Älmhult

Att resa till Älmhult i början av 1960-talet var som att åka på charterresa – en upplevelse för hela familjen. År 1963 kunde man övernatta i det nya motellet, ett ”simotell” med 25 rum och swimmingpool. Restaurangen var ”ultramodernt utrustad bl.a. med elektrougn.

I de utökade utställningslokalerna kunde man se möblerna i sitt sammanhang. Personal som ”verkligen kan inredning” visade möbler med influenser inte bara från Sverige, utan också från Danmark, Italien och USA. Fortfarande talade man om utställning och inte om varuhus. Kunderna fick beställa sina möbler, som sedan levererades hem.

Ikeakataloger 1963 - 1965

Allt i hemmet och Ikea

År 1964 gjorde tidningen Allt i Hemmet en jämförelse mellan olika företag. Publiceringen skedde under hot från den övriga möbelbranschen, men journalisten Birgitta Ek och chefredaktören Marianne Fredriksson stod på sig. Man inredde ett och samma vardagsrum på fem olika sätt. Ett med möbler ”från stora postorderfirman” Ikea och det var klart billigast. Mest uppseendeväckande var egentligen inte priserna, utan testresultaten. Tidningen hade låtit testa vissa möbler och resultatet visade att Ikeas stol Ögla för 33 kronor fick fem poäng av fem möjliga. Den ”fina” böjträstolen för 168 kronor bara en tvåa. Testet innehöll också två fåtöljer och resultatet visade att fåtöljerna var av samma tekniska kvalitet.

Ikeakataloger 1966 - 1967

Varuhuset vid Kungens kurva

Nu rev man många centrala stadskärnor i Sverige för att EPA, Domus och Tempo skulle kunna bygga sina varuhus. Tvärtemot dessa andra etableringar byggde Ikea ute på ”potatisåkern”, långt utanför Stockholms centrum. Vid invigningen 1965 var ytan över 30 000 kvadratmeter med utställning i fyra våningar. Det rådde delade meningar om varuhuset skulle heta Möbel-Ikéa eller bara Ikea. Det blev två olika skyltar åt varsitt håll, men det dröjde inte länge förrän det blev bara IKEA.

Ikeakataloger 1968 - 1969

På varuhuset vid Kungens kurva utformade man riktiga, genomarbetade heminredningsinteriörer utmed de 24-hörniga väggarna. Inga stelt uppställda möbler i små grupper utan verkliga miljöer som byggde på aktivitet och handling. Gränsen mellan varor och hemmiljö suddades ut. Man ordnade konserter och visade Carl Johan de Geers bilder från Carnaby Street i London. Men också designern Joe Colombos Visiona, en framtidsidé om vårt boende. Ibland kunde det bli för mycket utställning och för lite försäljning. Det förändrades i början på 1970-talet då Ingvar Kamprad själv pryade i varuhuset.

IKEA design och identitet av Eva Atle Bjarnestam


Alla decennier är rikt illustrerade med olika varuprodukter, noggrant angivna med namn och formgivare. Texterna varvas med intressanta intervjuer med formgivare och deras inställning till form- och produktionsprocessen.
Ur BTJ-häftet 2009:24