Ikeas 2000-tal – d.v.s. 00-tal – globalisering och miljöfrågor
I programmet ”Tio jobb på tio år” angav den nye koncernchefen Anders Dahlvig år 2000 Ikeas mål för det kommande decenniet, d.v.s. Ikeas 2000-tal eller rättare sagt 00-tal. Målsättningen var att Ikea tio år senare skulle vara det ledande heminredningsföretaget i Nordamerika samt Europa. Man skulle dessutom vara väletablerat i Asien, Australien och Ryssland med ett starkt och levande sortiment och en sänkning av priserna med 20 procent. För att nå dit måste man öppna mer än 100 nya varuhus och tredubbla försäljningen totalt, något som man faktiskt också infriade.
PS-kollektioner 2000 – 2009
Under decenniet gjorde man fyra PS-kollektioner med olika teman. Den första år 2001 hette ”Mellanrummet” och temat var ”Ytan mellan inne och ute”, med bl.a. fåtöljer i olika material för uterummet. Mest uttrycksfulla var Maria Vinkas lilla gungstol Gullholmen och Monica Mulders rottingfåtölj Sävö samt inte minst Thomas Sandells plastfåtölj Vågö. Monica Mulder gjorde också den stapelbara vattenkannan Vållö i många olika färger och som blivit något av en designikon.
Nästa PS-kollektion 2003 hade temat ”Lek och rörelse för barn”. Man byggde in leken i designen, t.ex. gungorna Svinga och Vagga samt Virrig balanskudde.
PS-kollektionen 2005/2006 var på temat ”Nytänkande och återanvändning” och tanken var att de vildaste idéerna också skulle bli de smartaste lösningarna. Här återfinner vi Chris Martins stol Ellan i ett nytt material och med en ny teknik samt Jon Karlssons bord Eden i röd björk, ett material som man i vanliga fall brukar slänga. I Hella Jongerius fyra stora vaser, som representerade olika världsdelar, förenade hon högteknologi med rent hantverk.
PS-kollektionen 2009 hade temat ”Designberättelser utan slut”. Den anknöt bl.a. till svensk tradition och betonade träet som material. Man ville också minimera resursanvändningen och betona hållbarhet samtidigt som man sneglar mot aktuella designtrender, t.ex. designgruppen Fronts fåtölj Selma samt lampor Svarva.
Kollektionen IKEA Stockholm – Ikeas 2000-tal
År 2006 lanserade man IKEA Stockholm, en kollektion bl.a. med möbler mestadels i ek, lampor och textilier. Kollektionen fick samma namn som på 1980-talet och bakom den stod tio formgivare, varav fem interna. Med Stockholmsserierna ville man visa att IKEA kan göra god kvalitet till jämförelsevis låga priser.
Formgivarnas roll hos Ikea
Formgivarna fick en mer framträdande roll i katalogerna, ibland med porträtt och presentation, men även andra yrkeskategorier förekommer. I katalogen 2006 ger inredningsarkitekter också sin syn på olika miljöer och inredningar. I katalogen 2003 redovisar man bäst vem som designat vad. Andra år är det som vanligt, nämligen att man bara sporadiskt anger vem som formgivit.
Ikeakatalogen i Ikeas 2000-tal
Katalogerna liknade alltmer inredningstidningar som Sköna hem med rubriker som ”Inred med vitt!” ”Skapa utrymme!” ”Vid havet!” ”På landet!” ”Grönskande grönt – från lime och mint till oliv och jade” ”Svalt i blått” och ”Roligt med rött”. Språket blev också förändrat, matlagningen var ”mumsig” och de mysiga hemmakvällarna legio. Och nu började man ”shoppa” på IKEA, ”jättemycket grejer för pyttelite pengar!”
Man kunde faktiskt märka en viss självgodhet och stöddighet när prefixet ”super” användes flitigt i om de egna produkterna, ”Stockholmskollektionen med Super kvalitet och Supermaterial” eller ”Superdesign skapas av superhjältar” och istället för ”Tokiga tisdagar” blev det ”Supersmarta vardagar”. Dessutom var man ”Supergalna i återvinning”.
Under 2010-talet blev katalogerna enklare och tunnare, eftersom vi handlade alltmer på nätet. Och nu är den från början så viktiga katalogen ett minne blott. Ikea var lite sena på bollen när det gäller försäljning på nätet, men när man väl startat, går man all in. Hemsidan är den nya katalogen!
”Typiskt Ikea”
Trots alla dessa stilar och tips, trender och emotionella tilltal, finns ändå hela tiden bassortimentet där med de anonyma trotjänarna som sängarna Sultan, lagerhyllan Ivar och bordet Lack. Många av dessa är tillkomna genom lagarbete eller har fått formen av någon utan formell designutbildning. De blir som arketyper för våra behov av att ha något att sitta i, ligga i, ställa böcker i … Med dem kan man likt halvfabrikat själv skapa och inreda sitt hem och det är väl detta som i grunden är ”typiskt Ikea”?
Läs recensioner om boken IKEA design och identitet
”Det är oerhört kul att läsa om alla formgivare och deras skapelser.”
Fru E:s böcker
Genväg till Ikeas design under decennierna
- Ikeas 1940-tal
- Ikeas 1950-tal
- Ikeas 1960-tal
- Ikeas 1970-tal
- Ikeas 1980-tal
- Ikeas 1990-tal
- Ikeas 2000-tal
- Koden till Ikeas innersta
- Sortimentet – Ikeas identitet
- Ikeas framtid
- IKEA design och identitet – recensioner
Externa länkar
Ikeas inspirationskällor, Barnebys Magazine
IKEA museum – historien om IKEA och en titt på sortimentet decennium för decennium
Hur Ikea lurar dig att köpa fler saker – The Hustle 26 feb 2022