Meny Stäng

Ikeas 2000-tal

Ikeakataloger 2000 - 2002

Globalisering och miljöfrågor

I programmet ”Tio jobb på tio år” angav den nye koncernchefen Anders Dahlvig år 2000 Ikeas mål för det kommande decenniet. Målsättningen var att Ikea tio år senare skulle vara det ledande heminredningsföretaget i Nordamerika och Europa samt vara väletablerat i Asien, Australien och Ryssland med ett starkt och levande sortiment och en sänkning av priserna med 20 procent. För att nå dit måste man öppna mer än 100 nya varuhus och tredubbla försäljningen totalt, något som kom att infrias mer än väl.

Ikeakataloger 2003 - 2005

PS-kollektioner 2000 – 2009

Under decenniet gjorde man kontinuerligt nya PS-kollektioner på olika teman. År 2001 hette PS-kollektionen ”Mellanrummet” och temat var ”Ytan mellan inne och ute” med bland annat Monica Mulders stapelbara vattenkanna Vållö som har blivit något av en designikon. Nästa PS-kollektion 2003 hade temat “Lek och rörelse för barn”. 2005/2006 var temat ”Nytänkande och återanvändning” och tanken var att de vildaste idéerna skulle bli de smartaste lösningarna. I Hella Jongerius fyra stora vaser, som representerade olika världsdelar, förenade hon högteknologi med rent hantverk. 2009 var temat ”Designberättelser utan slut”. Den betonade träet som material. Man ville också minimera resursanvändningen men ändå ligga i fas med aktuella designtrender som med exempelvis designgruppen Fronts fåtölj Selma och lampor Svarva.

Kollektionen IKEA Stockholm

År 2006 lanserade man IKEA Stockholm, en kollektion med möbler, mestadels i ek, lampor och textilier som betonade kvalitet och design. Kollektionen fick samma namn som på 1980-talet och bakom den stod tio formgivare, varav fem interna. Med Stockholmsserierna ville man visa att IKEA kan göra god kvalitet till jämförelsevis låga priser.

Ikeakataloger 2006 - 2009

Katalogen

Katalogerna liknade allt mer inredningstidningar som Sköna hem med rubriker som ”Inred med vitt!” ”Skapa utrymme!”  “Vid havet!” ”På landet!” ”Grönskande grönt – från lime och mint till oliv och jade” ”Svalt i blått” och ”Roligt med rött”. Språket förändras också, matlagningen var ”mumsig” och de mysiga hemmakvällarna legio. Nu började man också ”shoppa” på IKEA, “jättemycket grejer för pyttelite pengar!”  En självgodhet och stöddighet som inte fanns tidigare dök upp och prefixet ”super” använde man flitigt i omdömet om de egna produkterna.

Under 2010-talet blev katalogerna allt enklare när vi förändrade våra inköpsvanor genom näthandeln. Och nu är den i början så viktiga katalogen ett minne blott.

IKEA design och identitet av Eva Atle Bjarnestam


Alla decennier är rikt illustrerade med olika varuprodukter, noggrant angivna med namn och formgivare. Texterna varvas med intressanta intervjuer med formgivare och deras inställning till form- och produktionsprocessen.
Ur BTJ-häftet 2009:24