Meny Stäng

Koden till Ikeas innersta

Uppslag ur IKEA design och identitet om koden till Ikeas innersta

Konceptet – koden till Ikeas innersta

På 1990-talet dök det upp en kopia av Ikea i USA. Företaget hade kopierat allt från Ikeas varuhuslayout, produkter och lekrum till flaggstängerna utanför. Allting efterliknades i detalj; till och med katalogen. Till en början gick det bra, men framgångarna höll inte i sig. Man hade gjort misstaget att bara kopiera ytan, utan att ta reda på hur delarna hängde ihop. Man hade helt enkelt inte förstått själva ”konceptet”.

Ett särskilt bolag äger och skyddar konceptet, nämligen Inter Ikea Systems B.V. Det består av tre delar: själva företagsidén, genomförandekonceptet och företagskulturen. Ingvar Kamprad skrev redan 1976 En möbelhandlares testamente, där han formulerade Ikeas filosofi i nio ”teser”.  Hur viktigt konceptet är visar att Ingvar Kamprad vid 81 års ålder sammanfattade sin roll i företaget som ”concept controller”.

Den så kallade Ikea-andan bygger på entusiasm, en vilja till förnyelse, kostnadsmedvetenhet, allas vilja att ta ansvar, ödmjukhet inför uppgiften och enkelhet i sättet att vara. Den är både ett redskap inom organisationen och ett budskap till kunderna.

Katalogen – hemsidan

Genomförandekonceptet har omfattat varuhusen, katalogen och hemsidan. Bandet mellan varuhusen och katalogen har varit starkt och katalogen var länge det viktigaste verktyget. Den gav trafik till varuhusen och befäste Ikeas identitet. Allt detta har gått över till hemsidan, som nu ger kunderna möjlighet att förbereda sig inför ett varuhusbesök. Numera kan man ju också beställa hem varor direkt på nätet – utan besök.

I videon diskuterar vi att katalogen lagts ner.

Varuhusen

Varuhuset ska synas på långt håll och varje besökare ska bli uppmuntrad att komma tillbaka. Det har fyra uppgifter: effektiv säljmaskin, inspirera besökarna, heminredningsexpert och utflyktsmål för hela familjen. En kund ska helst aldrig lämna varuhuset tomhänt. Genom alla år ha man låtit kunderna förstå att man får ner priserna genom att själv leta reda på varorna, hämta på lagret, köra hem och montera själv. Man tar ofta humorn till hjälp. På 1980-talet lät det så här: ”Vi säljer möbler, ni skruvar och muttrar”.

Genom varuhusens konstruktion lotsas kunden runt och hittar ständigt välfyllda pallar, säljkorgar med tydliga prislappar. Ungefär i mitten ligger restaurangen, som ger energi för fortsatt vandring. Varuhusets andra uppgift är att inspirera. Därför presenterar man produkterna i interiörer och lägenheter, som är inredda oerhört detaljrikt och levande.

Miljöfrågor och konsumtionsvanor har förändrat mycket under 2000-talet. Ikea var ganska sena med näthandel och de stora varuhusen kompletteras med mindre säljställen i storstäderna osv.

IKEA design och identitet av Eva Atle Bjarnestam


Alla decennier är rikt illustrerade med olika varuprodukter, noggrant angivna med namn och formgivare. Texterna varvas med intressanta intervjuer med formgivare och deras inställning till form- och produktionsprocessen.
Ur BTJ-häftet 2009:24