Meny Stäng

Koden till Ikeas innersta

Koden till Ikeas innersta

Konceptet – koden till Ikeas innersta

På 1990-talet dök det upp en kopia av Ikea i USA. Företaget hade till exempel kopierat allt från Ikeas varuhuslayout, produkter och lekrum till flaggstängerna utanför. Allting var likt i detalj; till och med katalogen. Till en början gick det bra, men framgångarna höll inte i sig. Man hade nämligen gjort misstaget att bara kopiera ytan, utan att ta reda på hur delarna hängde ihop. Man hade helt enkelt inte förstått själva ”konceptet” – koden till Ikeas innersta!

Ikeas organisation kan tyckas lite komplicerad, men ett särskilt bolag äger och skyddar det viktiga konceptet, nämligen Inter Ikea Systems B.V. Det består av tre delar: själva företagsidén, genomförandekonceptet samt företagskulturen och det bygger på det Ingvar Kamprad skrev redan 1976, nämligen En möbelhandlares testamente, där han formulerade Ikeas filosofi i nio ”teser” (se Ikeas 1970-tal!).  Hur viktigt konceptet alltid varit visar att Ingvar Kamprad, vid 81 års ålder, sammanfattade sin roll i företaget som ”concept controller”.

Den så kallade Ikea-andan bygger på entusiasm, d.v.s. en vilja till förnyelse, kostnadsmedvetenhet, allas vilja att ta ansvar, ödmjukhet inför uppgiften samt enkelhet i sättet att vara. Den är både ett redskap inom organisationen liksom ett budskap till kunderna.

Katalogen – hemsidan tillhör koden till Ikeas innersta

Genomförandekonceptet har omfattat varuhusen, katalogen men också hemsidan. Bandet mellan varuhusen och katalogen har varit starkt och katalogen var länge det viktigaste verktyget, eftersom den gav trafik till varuhusen och befäste Ikeas identitet. Allt detta har gått över till hemsidan, som även den ger kunderna möjlighet att förbereda sig inför ett varuhusbesök, precis som katalogen gjorde. Numera kan man ju också beställa hem varor direkt på nätet – utan besök på varuhuset.

Min video om nedläggningen av Ikeakatalogen

I videon diskuterar vi att katalogen lagts ner.

Varuhusen tillhör också koden till Ikeas innersta

Varuhuset ska synas på långt håll och varje besökare ska också bli uppmuntrad att komma tillbaka. Det har fyra uppgifter: effektiv säljmaskin, inspirera besökarna, heminredningsexpert samt utflyktsmål för hela familjen. En kund ska helst aldrig lämna varuhuset tomhänt.

Genom alla år ha man låtit kunderna förstå att man får ner priserna genom att själv leta reda på varorna, hämta på lagret, köra hem samt montera själv. Man tar ofta humorn till hjälp. På 1980-talet lät det t.ex. så här: ”Vi säljer möbler, ni skruvar och muttrar”.

Genom varuhusens konstruktion lotsar man kunden runt för att bl.a. hitta välfyllda pallar, säljkorgar med tydliga prislappar. Ungefär i mitten ligger restaurangen, som ska ge energi för fortsatt vandring och fortsatta inköp.

En stor uppgift för varuhuset är att inspirera. Därför presenterar man produkterna i interiörer och lägenheter, som är inredda oerhört detaljrikt och levande. Innan man inreder miljöerna gör man ordentliga efterforskningar om omgivningen befolkningsstruktur m.m.

Miljöfrågor och konsumtionsvanor har förändrat mycket under 2000-talet. Ikea har utvecklat näthandeln, men man har också börjat komplettera de stora varuhusen utanför städerna med mindre säljställen inne i storstäderna.

Min blogg om artikeln i The Hustle

”Det är oerhört kul att läsa om alla formgivare och deras skapelser.”
Fru E:s böcker

Genväg till Ikeas design under decennierna

Externa länkar

IKEA museum – historien om IKEA och en titt på sortimentet decennium för decennium

Hur Ikea lurar dig att köpa fler saker – The Hustle 26 feb 2022