Meny Stäng

Ikeas 1980-tal

Ikeakataloger 1980 - 1982

Kraftsamlingar och nya vindar

Under 1970-talet hade den första stora expansionen ut i Europa tagit mycket kraft. Mot slutet av decenniet drabbades företaget av kräftgång och man tog beslut om en total inventering av verksamheten. Den resulterade i kampanjen Kraft 80 med syfte att motverka stelnade former och ge varuhusen större svängrum.

Den internationella expansionen fortsatte och i mitten på 1980-talet öppnade man det första varuhuset i USA nära Philadelphia. Men det var en svår marknad och det dröjde länge innan verksamheten i Nordamerika blev lönsam.

Ikeakataloger 1983 - 1985

Med sin starka lågprisprofil och tappa-andan-priser riskerade Ikea att få en ”EPA-stämpel” på sig och det gällde att förmedla att produkterna inte bara var billiga utan även av bra kvalitet. Då inledde man ett samarbete med Brindfors reklambyrå. Leon Nordin hade kläckt den slogan som allt byggde på: ”Inte för de rika. Men för de kloka.”

Stockholmsserien

En av annonserna introducerade Stockholmsserien Nya Klassiker och nu skojade man med sina en gång så unga och radikala kunder. Texten löd:

“Förr eller senare hamnar du också där! Många gör revolt, slåss med polisen och ockuperar kårer eller övergivna hus. Men vad hjälper det? Till slut sitter du där. Och längtar efter mörka mahognyskåp, kretonglampor, broderade kuddar och engelska skinnsoffor. Då är tiden mogen. Att visa dig Nya Klassiker, Vår nya möbelserie med Fina Gatan möbler. Till Ikea-priser. Samt att hälsa dig hjärtligt välkommen. In i Borgerligheten.”

Ikeakataloger 1986 - 1989

Stockholm var en möbelserie av Karin Mobring och Tomas Jelinek som skulle dra till sig en ny kundkrets, andragångsköparna. Broschyren ger associationer både till Sundborn, Carl Malmsten och Svenskt Tenn och man använder uttrycket ”en vackrare vardag”.

Men 1980-talet passade egentligen inte Ikea. Kontrasten mot 1970-talets chosefrihet och ”ickedesign” var stor. Det lätta skandinaviska uttrycket som var ”typiskt Ikea” var helt enkelt ute. High tech-möblerna, med sin enkla, men lite anonyma stil inspirerad av modern teknologi och Bauhausskolan, passade ändå in i tiden i mitten på decenniet.

Nya material – tjockvägg

Man fortsatte som alltid att leta efter nya material för att behålla sitt övertag gentemot konkurrenterna. Nu hittade man tjockvägg eller board-on-frame, som användes till innerdörrar. På prov lade man ned en dörr som bordsskiva och så kom bordet Bra till. Vid samma tid kom också bordet Lack till, en av de största säljframgångarna någonsin.

IKEA design och identitet av Eva Atle Bjarnestam


Alla decennier är rikt illustrerade med olika varuprodukter, noggrant angivna med namn och formgivare. Texterna varvas med intressanta intervjuer med formgivare och deras inställning till form- och produktionsprocessen.
Ur BTJ-häftet 2009:24