Ikeas 1980-tal – kraftsamlingar och nya vindar
Under 1970-talet hade den första stora expansionen ut i Europa trots allt tagit mycket kraft. Mot slutet av decenniet drabbades företaget därför av kräftgång och man tog beslut om en total inventering av verksamheten. Resultatet blev kampanjen Kraft 80 med syfte att motverka stelnade former och ge varuhusen ännu större svängrum i Ikeas 1980-tal.
Den internationella expansionen fortsatte emellertid och i mitten på 1980-talet öppnade man det första varuhuset i USA nära Philadelphia. Det var en svår marknad och det dröjde länge innan verksamheten i Nordamerika blev lönsam.
Men med sin starka lågprisprofil och tappa-andan-priser riskerade Ikea att få en ”EPA-stämpel” på sig. Nu ville man visa att produkterna var av bra kvalitet och därför inledde man ett samarbete med Brindfors reklambyrå. Leon Nordin hade kläckt den slogan som allt byggde på, nämligen ”Inte för de rika. Men för de kloka.”
Stockholmsserien – Ikeas 1980-tal
1980-talet passade egentligen inte Ikea. Kontrasten mot 1970-talets chosefrihet och ”ickedesign” var följaktligen stor. Det lätta skandinaviska uttrycket som var ”typiskt Ikea” var helt enkelt ute.
Men high tech-möblerna bl.a. av Niels Gammelgaard, med sin enkla, lite anonyma stil, passade in i tiden i mitten av decenniet. De var inspirerade av bl.a. modern teknologi och Bauhausskolan.
Stockholmsserien Nya Klassiker introducerade man med en kampanj där man skojade med sina en gång så unga och radikala kunder, med texten:
”Förr eller senare hamnar du också där! Många gör revolt, slåss med polisen och ockuperar kårer eller övergivna hus. Men vad hjälper det? Till slut sitter du där. Och längtar efter mörka mahognyskåp, kretonglampor, broderade kuddar och engelska skinnsoffor. Då är tiden mogen. Att visa dig Nya Klassiker, Vår nya möbelserie med Fina Gatan möbler. Till Ikea-priser. Samt att hälsa dig hjärtligt välkommen. In i Borgerligheten.”
Serien av Karin Mobring och Tomas Jelinek m.fl. betonade hög kvalitet och ett syfte var att den skulle dra till sig en ny kundkrets, nämligen andragångsköparna. Men den attraherade även yngre köpare. I början av 1990-talet utökade man serien med textilier, glas och porslin av bl.a. Agneta Svensk. I broschyren som ger associationer både till Sundborn, Carl Malmsten och Svenskt Tenn, använde man uttrycket ”en vackrare vardag”. Man framhävde de hantverksmässiga detaljerna och omsorgen i valet av material, t.ex. den ljusa björken som hämtats från det mellansvenska landskapet.
Nya material – tjockvägg
Man fortsatte som alltid att leta efter nya material för att behålla sitt övertag gentemot konkurrenterna. Nu hittade man också tjockvägg eller board-on-frame, som användes till innerdörrar. På prov lade man ned en dörr som bordsskiva och så kom bordet Bra till. Vid samma tid gjorde man även bordet Lack, en av Ikeas största säljframgångar någonsin.
Senare tillkom bl.a. en hylla i serien. Upphovsmannen till bordet, Jan Hellzén, står inte namngiven, eftersom han inte var utbildad designer. Jan Hellzén låg också bakom den nya avdelningen Tomorrow, en experimentavdelning med ett lite mer trendigt sortiment, som bidrog till att ge Ikea en designprofi i lite postmodernistisk stil
Läs recensioner om boken IKEA design och identitet
”Det är oerhört kul att läsa om alla formgivare och deras skapelser.”
Fru E:s böcker
Genväg till Ikeas design under decennierna
- Ikeas 1940-tal
- Ikeas 1950-tal
- Ikeas 1960-tal
- Ikeas 1970-tal
- Ikeas 1980-tal
- Ikeas 1990-tal
- Ikeas 2000-tal
- Koden till Ikeas innersta
- Sortimentet – Ikeas identitet
- Ikeas framtid
- IKEA design och identitet – recensioner
Externa länkar
Ikeas inspirationskällor, Barnebys Magazine
IKEA museum – historien om IKEA och en titt på sortimentet decennium för decennium
Hur Ikea lurar dig att köpa fler saker – The Hustle 26 feb 2022