Meny Stäng

Sortimentet – Ikeas identitet

Uppslag ur IKEA design och identitet om sortimentet - Ikeas identitet.

Sortimentet är Ikeas identitet

Enligt En Möbelhandlares testamente är sortimentet Ikeas identitet och utgör själva affärsidén. I testamentet beskriver han sortimentets omfattning, profil, funktion och han betonar det låga priset.

Varuhusens yta bestämmer storleken på sortimentet. Sortimentet är en mix av långlivade och kortlivade produkter och varje år byter man ut ungefär en fjärdedel av produkterna. Sortimentet är uppdelat i affärsområden efter hemmets olika funktioner och behov. Områdena kan variera i antal och förändras efter hand. Affärsområdena är indelade i sortimentsområden som i sin tur är indelade i produktområden, produkter/artiklar och slutligen artikelnummer.

IKEA:s stilmässiga bredd med fyra dimensioner

De ursprungliga stilgrupperna blev så småningom till fyra stilar/dimensioner efter en skala från traditionell till modernism. Inom varje stil har man underavdelningar med accessoarer.  

Alla beslut om sortimentet tas av IoS, Ikea of Sweden, i Älmhult. Designfunktionen på IoS är en specialist- och supportfunktion till affärsområdena, med uppgift att säkerställa Ikeas sortiment på kort och lång sikt.

Tidigt började Ikea besöka vanliga hem för att se hur människor möblerar och löser sina boendeproblem. Man fick också större kännedom om de lokala marknaderna.

Inköpare, produktutvecklare och formgivare är alla viktiga när man tar fram en ny produkt. De ska alla vara insatta i produktionsförhållandena; inköparna ska också säkra tillverkningskapacitet och arbeta långsiktigt med leverantörerna. Genom praktiska erfarenheter från fabriksgolvet ska man gemensamt hitta rätt material och effektiva produktionsmetoder.  

Redan på 1970-talet började man arbeta för samstämmighet i sortimentet med en egen färgskala etc. ”För att bättre möta efterfrågan och konkurrenssituationen i världen” i slutet av 1980-talet gjorde man en sortimentsmatris för varje produktområde med ett antal stilar på bredden och en pris- och kvalitetsstege på djupet. De ursprungliga stilgrupperna blev så småningom till fyra stilar/dimensioner efter en skala från traditionellt till internationell modernism. Skandinavisk modernism och ”ungt” har varit viktiga ända från början.

Kollektion Karismatisk av Zandra Rhodes på Ikea 2021.

Man manövrerar skickligt efter mode och trender. Genom att använda särskilda, ofta tillfälliga, kollektioner samarbetar man med olika designers och konstnärer, prövar nya material osv. Nu när färg sprakar överallt hösten 2021, är Zandra Rhodes kollektion Karismatisk, ett bra exempel.

Men bassortimentet finns alltid kvar.

Varornas namn

Grundprincipen när det gäller namnen på varorna har varit att de ska ha en skandinavisk anknytning. Och man drar sig inte för många å, ä och ö. Soffor och soffbord fick svenska ortnamn, textilier flicknamn eller danska ortnamn osv. På grund av risken för varumärkesintrång har namngivningen också blivit en viktig juridisk procedur.

IKEA design och identitet av Eva Atle Bjarnestam


Alla decennier är rikt illustrerade med olika varuprodukter, noggrant angivna med namn och formgivare. Texterna varvas med intressanta intervjuer med formgivare och deras inställning till form- och produktionsprocessen.
Ur BTJ-häftet 2009:24