Sortimentet är Ikeas identitet
Enligt En Möbelhandlares testamente är sortimentet Ikeas identitet och utgör själva affärsidén. I testamentet beskriver han sortimentets omfattning, profil, funktion och han betonar det låga priset.
Varuhusens yta bestämmer storleken på sortimentet. Sortimentet är en mix av långlivade och kortlivade produkter och varje år byter man ut ungefär en fjärdedel av produkterna. Sortimentet är uppdelat i affärsområden efter hemmets olika funktioner och behov. Områdena kan variera i antal och blir förändrade efter hand. Affärsområdena är indelade i sortimentsområden som i sin tur är indelade i produktområden, produkter/artiklar och slutligen artikelnummer.
IKEA:s stilmässiga bredd med fyra dimensioner
De ursprungliga stilgrupperna blev så småningom till fyra stilar/dimensioner efter en skala från traditionell till modernism. Inom varje stil har man underavdelningar med accessoarer.
Alla beslut om sortimentet tar IoS, Ikea of Sweden, i Älmhult. Designfunktionen på IoS är en specialist- och supportfunktion till affärsområdena, med uppgift att säkerställa Ikeas sortiment på kort och lång sikt.
Tidigt började Ikea besöka vanliga hem för att se hur människor möblerar och löser sina boendeproblem. Man fick också större kännedom om de lokala marknaderna.
Inköpare, produktutvecklare och formgivare är alla viktiga när man tar fram en ny produkt. De ska alla vara insatta i produktionsförhållandena; inköparna ska också säkra tillverkningskapacitet och arbeta långsiktigt med leverantörerna. Genom praktiska erfarenheter från fabriksgolvet ska man gemensamt hitta rätt material och effektiva produktionsmetoder.
Redan på 1970-talet började man arbeta för samstämmighet i sortimentet med en egen färgskala etc. ”För att bättre möta efterfrågan och konkurrenssituationen i världen” i slutet av 1980-talet gjorde man en sortimentsmatris för varje produktområde med ett antal stilar på bredden och en pris- och kvalitetsstege på djupet. De ursprungliga stilgrupperna blev så småningom till fyra stilar/dimensioner efter en skala från traditionellt till internationell modernism. Skandinavisk modernism och ”ungt” har varit viktiga ända från början.
Man manövrerar skickligt efter mode och trender. Genom att använda särskilda, ofta tillfälliga, kollektioner samarbetar man med olika designers och konstnärer, prövar nya material osv. Nu när färg sprakar överallt hösten 2021, är Zandra Rhodes kollektion Karismatisk, ett bra exempel.
Men bassortimentet finns alltid kvar.
Varornas namn
Grundprincipen när det gäller namnen på varorna har varit att de ska ha en skandinavisk anknytning. Och man drar sig inte för många å, ä och ö. Soffor och soffbord fick svenska ortnamn, textilier flicknamn eller danska ortnamn osv. På grund av risken för varumärkesintrång har namngivningen också blivit en viktig juridisk procedur.
Läs recensioner om boken IKEA design och identitet
”Det är oerhört kul att läsa om alla formgivare och deras skapelser.”
Fru E:s böcker
Genväg till Ikeas design under decennierna
- Ikeas 1940-tal
- Ikeas 1950-tal
- Ikeas 1960-tal
- Ikeas 1970-tal
- Ikeas 1980-tal
- Ikeas 1990-tal
- Ikeas 2000-tal
- Koden till Ikeas innersta
- Sortimentet – Ikeas identitet
- Ikeas framtid
- IKEA design och identitet – recensioner
Externa länkar
Ikeas inspirationskällor, Barnebys Magazine
IKEA museum – historien om IKEA och en titt på sortimentet decennium för decennium
Hur Ikea lurar dig att köpa fler saker – The Hustle 26 feb 2022