Meny Stäng

Ikeas 1940-tal

Hur allting började

Innan Ingvar Kamprad annonserade en möbel första gången 1948, studerade han noga hur andra annonserade i Jordbrukarnas föreningsblad. Han annonserade en stickfåtölj från Liatorp och ett soffbord från Öljehult. Genom ”Uppropet”, en bilaga till Jordbrukarnas föreningsblad (nuvarande Land) kom katalogen till. Den hette Ikéa-nytt – nyckeln till goda inköp och rubriken löd ”Till landsbygdens folk”. Man erbjöd varor för inköpspris eller lägre. Katalogen kom ut i 285 000 exemplar. Ikéa-nytt innehöll bl.a. fåtöljen Viking, Inge gungfåtölj och stickfåtöljerna Emma och Rut. Här fanns tvåfärgspennan Colour, kamera med spegelreflex, nylonstrumpor, rostfria bestick och lite av varje som var brukligt i en postorderkatalog vid denna tid. Det här var starten. Nu var grunden lagd till ett företag som under de närmaste decennierna skulle bli till ett av Sveriges och världens mest framgångsrika företag.”

På 1940-talet startade många svenska företag som skulle komma att bli framgångsrika. Flera av dem kom ur små, enkla förhållanden. Den första Hennes-butiken öppnade i en före detta fiskaffär i Västerås. Postorderföretaget Ellos i en nedlagd mjölkaffär. År 1943 registrerade Ingvar Kamprad postorderföretaget Ikea. Man har berättat så många gånger om pojken som började sälja tändstickor från gården Elmtaryd i Småland och slutade som ledare för ett företag av ofattbar storlek att berättelsen ibland lägger sig som en mytisk aura kring företaget.

Ur Intervjun med Ingvar Kamprad

Är design en framgångsfaktor för IKEA?

Ja det är det. Men vi gör en anpassning till funktionen. Vi har tre villkor som ska bli uppfyllda: Form, Funktion och Produktionsanpassning, FFP. De där berömda danska trattformade lamporna [Semilampan], formen är ok, funktionen är ok, men de saknar P:et för produktionsanpassning. Svarvar de tre, får de slänga två. Då är det någon som tänkt fel. Nej, då är den inte vacker för mig. —

Beställ boken IKEA design och identitet av Eva Atle Bjarnestam


Texterna varvas med intressanta intervjuer med formgivare och deras inställning till form- och produktions processen.
Ur BTJ-häftet 2009:24

Genväg till Ikeas design under decennierna

Externa länkar

IKEA museum – historien om IKEA och en titt på sortimentet decennium för decennium