Meny Stäng

Ikeas 1940-tal

Hur allting började

När Ingvar Kamprad annonserade en möbel första gången 1948 hade han studerat annonser i Jordbrukarnas föreningsblad från Gunnars fabriker i Alvesta och Nilssons möbler i Råshult. Han annonserade en stickfåtölj från Liatorp och ett soffbord från Öljehult. Genom ”Uppropet”, en bilaga till Jordbrukarnas föreningsblad (nuvarande Land) föddes katalogen. Den hette Ikéa-nytt – nyckeln till goda inköp och rubriken löd ”Till landsbygdens folk”. Man erbjöd varor för inköpspris eller lägre. Katalogen kom ut i 285 000 exemplar och innehöll bland annat fåtöljen Viking, Inge gungfåtölj, stickfåtöljerna Emma och Rut, men även tvåfärgspennan Colour, kamera med spegelreflex, nylonstrumpor, rostfria bestick och lite av varje som var brukligt i en postorderkatalog vid denna tid. Detta var alltså starten.

Nu var grunden lagd till ett företag som under de närmaste decennierna skulle utvecklas till ett av Sveriges och världens mest framgångsrika företag.”

På 1940-talet startades många av de svenska företag som så småningom skulle komma att bli framgångsrika. Flera av dem utvecklades ur små, enkla förhållanden – den första Hennes-butiken öppnades till exempel i en före detta fiskaffär i Västerås och postorderföretaget Ellos i en nedlagd mjölkaffär. År 1943 registrerades postorderföretaget ikea. Det har berättats så många gånger om pojken som började sälja tändstickor från gården Elmtaryd i Småland och slutade som ledare för ett företag av ofattbar storlek att berättelsen ibland lägger sig som en mytisk aura kring företaget.

Ur Intervjun med Ingvar Kamprad

Är design en framgångsfaktor för IKEA?

Ja det är det. Men vi gör en anpassning till funktionen. Vi har tre villkor som ska uppfyllas: Form, Funktion och Produktionsanpassning, FFP. De där berömda danska trattformade lamporna [Semilampan], formen är ok, funktionen är ok, men de saknar P:et för produktionsanpassning. Svarvar de tre, får de slänga två. Då är det någon som tänkt fel. Nej, då är den inte vacker för mig. —

IKEA design och identitet av Eva Atle Bjarnestam


Alla decennier är rikt illustrerade med olika varuprodukter, noggrant angivna med namn och formgivare. Texterna varvas med intressanta intervjuer med formgivare och deras inställning till form- och produktionsprocessen.
Ur BTJ-häftet 2009:24