Ikeas 1990-tal – åter till ursprunget genom kraftsamling och profilering
Man blickade tillbaka på kampanjen Kraft 80, som i själva verket var en genomgång av hela den operativa verksamheten. Nu, tio år senare, under Ikeas 1990-tal, beslutade ledningen om ännu en kraftsamling, nämligen Kraft 90. Denna gång handlade det dock om Ikeas filosofi och målsättningen var att stimulera alla anställda till samtal om affärsidén och företagskulturen. Denna typ av ”kraftsamlingar” har blivit ett viktigt sätt att kommunicera med medarbetarna som nu också finns utspridda över hela världen.
Ikeas 1990-tal – i blåsväder
Det var nu som Ikea hamnade i blåsväder. I larmrapporter från Tyskland uppmärksammade man först att spånplattorna i IKEA:s bokhyllor innehöll formaldehyd och läckte farlig gas.
Två gånger, 1994 och 1998, blev även Ingvar Kamprad själv föremål för medias intresse. På hösten 1994 avslöjade nämligen Expressen hans kontakter i ungdomen med den fascistiska Nysvenska rörelsen. Världspressen följde efter, vilket ledde till att Ikea skakades om ordentligt.
Varma korvar
IKEA har alltid haft sitt eget managementspråk, som till exempel uttrycket ”varma korvar”, en strategi i likhet med alla ”tappa-andan-erbjudanden”. Efter noggranna kalkyler började man alltså 1995 att sälja korv med bröd för fem kronor i varuhusen. Succén var omedelbar och på så sätt kom det nya begreppet ”varma korvar” till. Det kom sedan att stå för andra erbjudanden också.
Ikeas 1990-tal -1700-talskollektionen
När de gamla möblerna på Medevi brunn höll på att gå förlorade, vände sig Riksantikvarieämbetet till Ikea för ekonomiskt stöd. På Ikea sökte man just förebilder till möbler i gustaviansk tradition och på så sätt startade ett samarbete som ledde till att man tog fram en rad noggrant utförda kopior av svenska 1700-talsmöbler. Riksantikvarieämbetet ställde höga krav på kvalitet, men Ikea frångick heller inte sina principer med låga priser och viss anpassning till modern industriproduktion. Man krävde dessutom att få använda andra förlagor än de som kom från Medevi brunn för att kunna göra ett representativt urval av svenska möbler i rokoko och gustaviansk stil. Många problem dök upp. Till exempel tillät inte Ikeas arbetsmiljökrav användning av farliga lösningsmedel, så istället använde man vattenbaserade färger. Ikea sålde även möblerna i trävitt, så att den som ville, själv kunde måla med linoljefärg enligt gamla tekniker.
Möblerna kontrollerades noga av Riksantikvarieämbetet. Trots detta fick Ikea kritik för att man ägnade sig åt pastischer. Så småningom blev dock marknaden mättad och Ikea överlät rättigheterna för 1700-talskollektionen till andra. Idag är dessa möbler och föremål hett eftertraktade på auktionsmarknaden.
Ikeas 1990-tal – första PS-kollektionen
Den första PS-kollektionen kom 1995. Efter 1980-talets lite vildvuxna stilar och kontinentala utflykter blåste det andra vindar. Engelsmannen Jasper Morrison återupptäckte skandinavisk design och designstrategen Stefan Ytterborn tog också upp tråden. På uppdrag av Ikea presenterade han därför en designkollektion som skulle ge företaget en skarpare designprofil. Hans Brindfors bidrog med namnet PS, som står för post scriptum och kunde tolkas som det senaste, d.v.s. ett tillägg till det ordinarie sortimentet.
Ikea visade PS-kollektionen i ett renässansslott vid sidan av den offentliga möbelmässan i Milano 1995. I samband med detta lanserade man begreppet ”demokratisk design”. Innebörden var alltså att god form och funktion måste förenas med ett lågt pris. Syftet att sätta fokus på design slog väl ut och PS-kollektionen fick stor uppmärksamhet världen. Hela kollektionen fick också utmärkelsen Utmärkt Svensk Form. När man skulle göra en andra PS-kollektion fick man in hundratals förslag som var alldeles för lika den första. Det dröjde till 1999 innan den andra kollektionen kom, också den med en uttalad designprofil. Därefter har de kommit med cirka tre års mellanrum.
Läs recensioner om boken IKEA design och identitet
”Det är oerhört kul att läsa om alla formgivare och deras skapelser.”
Fru E:s böcker
Genväg till Ikeas design under decennierna
- Ikeas 1940-tal
- Ikeas 1950-tal
- Ikeas 1960-tal
- Ikeas 1970-tal
- Ikeas 1980-tal
- Ikeas 1990-tal
- Ikeas 2000-tal
- Koden till Ikeas innersta
- Sortimentet – Ikeas identitet
- Ikeas framtid
- IKEA design och identitet – recensioner
Externa länkar
Ikeas inspirationskällor, Barnebys Magazine
IKEA museum – historien om IKEA och en titt på sortimentet decennium för decennium
Hur Ikea lurar dig att köpa fler saker – The Hustle 26 feb 2022