Meny Stäng

Ikeas 1990-tal

Ikeakataloger 1990 - 1993

Åter till ursprunget genom kraftsamling och profilering

Nu blickade man tillbaka på kampanjen Kraft 80, som varit en genomgång av hela den operativa verksamheten och nu, tio år senare, hade ledningen beslutat om ännu en kraftsamling: Kraft 90. Denna gång handlade det om Ikeas filosofi och målsättningen var att stimulera alla anställda till samtal om affärsidén och företagskulturen. Denna typ av ”kraftsamlingar” har blivit ett viktigt sätt att kommunicera med medarbetarna som nu finns utspridda över hela världen.

Ikeakataloger 1994 - 1996

Ikea i blåsväder

Det var också nu som Ikea hamnade i blåsväder. I larmrapporter från Tyskland uppmärksammade man att spånplattorna i IKEA:s bokhyllor innehöll formaldehyd och läckte farlig gas.

Två gånger, 1994 och 1998, blev Ingvar Kamprad själv föremål för medias intresse. På hösten 1994 skrev Expressen om hans kontakter med Nysvenska rörelsen i ungdomen. Världspressen följde efter och Ikea skakades om ordentligt. 

Varma korvar

IKEA har sitt eget managementspråk. Ett exempel är uttrycket ”varma korvar” som är en strategi i samma anda som de ”tappa-andan-erbjudanden”.  Efter noggranna kalkyler började man 1995 att sälja korv med bröd för fem kronor i varuhusen. Succén var omedelbar och det nya begreppet ”varma korvar” kom till. Det kom att gälla för även andra erbjudanden.

1700-talsserien

När de gamla möblerna på Medevi brunn höll på att gå förlorade vände sig Riksantikvarieämbetet till Ikea för ekonomiskt stöd. På Ikea sökte man just förebilder till möbler i gustaviansk tradition. Detta ledde till ett samarbete där man tog fram en rad noggrant utförda kopior av svenska 1700-talsmöbler.

Ikeakataloger 1997 - 1999

Första PS-kollektionen

Den första PS-kollektionen kom 1995. Därefter har de kommit med cirka tre års mellanrum. Efter 1980-talets lite vildvuxna stilar och kontinentala utflykter blåste det andra vindar. Engelsmannen Jasper Morrison återupptäckte skandinavisk design och designstrategen Stefan Ytterborn var en av dem som tog upp tråden. På uppdrag av Ikea presenterade han en designkollektion inspirerad av den enkla skandinaviska stilen som kom att återföra Ikea till sina rötter och ge företaget en skarpare designprofil. Hans Brindfors bidrog med namnet PS, som står för post scriptum och kunde tolkas som det senaste, ett tillägg till det ordinarie sortimentet.

IKEA design och identitet av Eva Atle Bjarnestam


Alla decennier är rikt illustrerade med olika varuprodukter, noggrant angivna med namn och formgivare. Texterna varvas med intressanta intervjuer med formgivare och deras inställning till form- och produktionsprocessen.
Ur BTJ-häftet 2009:24