… det ska bli att se om Uppdrag granskning kommer fram till något nyttt eller om det blir detsamma som tidningarna plockar fram med jämna mellanrum. Jag hoppas att det inte blir så där flåsigt sensationslystet utan att det verkligen kommer fram något nytt och sakligt. Och OM man inte kommer fram till något sensationellt, kan man då låta bli att skapa sensation?
Jag ägnade fem år att skriva min bok om IKEA:s innehåll och det kändes som om man inte får göra det utan att ta upp pengarna, makten och skvallret. Jag läste det mesta som skrivits om företaget och intervjuade många och hade ganska bra hum om de olika stiftelserna och uppdelningen osv även om jag inte skrev om det.
Själv tycker jag att det finns många negativa myter om IKEA. Det har liksom blivit en myt att det är myt. Men det skadar inte att vädra myter över huvud taget – åt båda håll. Och det låter lovande att en ekonom är med i programmet, för journalister har väldigt ofta fördomar mot företag och företagande. Ja det ska bli spånnande… återkommer när jag sett programmen.
Bild: J. James, IKEA-flags, CC BY-SA 3.0, se URL