Meny Stäng

God smak – ett begrepp som skaver

Inlägg om design och formgivning - på bilden vågor

Just nu bearbetar jag begreppet smak. Läste nyligen om Zandra Ahls och Emma Olssons bok Den svenska smaken; lyssnade på Filosofiska rummet med bl a Dennis Dahlqvist och ett program i P3 om god smak.

Är smak vad vi anser och upplever om föremålen omkring oss, vad som vägleder oss när vi handlar och inreder våra hem? Vad, vem eller vilka har påverkat oss? Hur mycket spelar mitt ursprung roll, eller min kunskap? Vem bestämmer om jag har god smak eller inte? Bryr jag mig om det?

Debattörerna slår fast att god smak används som klassavgränsare, att medelklassen pådyvlar den stora massan sin goda smak (Dennis D i Filosofiska rummet). Zandra Ahl och Emma Olsson skriver mycket om makt och att det anses fult med virkade dukar och annat pynt i hemmet. Samtidigt som de ondgör sig skriver de ändå på något sätt under på att det är rätt, ”arbetarklassen” har dålig smak, för de kan inte tyda de kultruella koderna. Men finns det inte helt andra koder också?

De som bestämmer, Föreningen Svensk Form, museerna och medierna, propagerar för den rena, blonda, strama stilen, sägs det. Men vad händer om museerna och de glansiga tidningarna börjar propagera för konceptdesign, murriga mönster och mycket dekoration? Handlar det inte om något annat? Och har inte stilbildarna och smakdomarna blivit helt andra kategorier än tidigare?

Visst är det intressant att undersöka och reflektera över vad det är som påverkar oss. Som alltid är det nödvändigt och nyttigt att börja med sig själv. Vad uttrycker jag med mina kläder och med mitt hem, min bil etc? Vi kan väl jämföra.

 

12 kommentarer

  1. Anonym

    Hej

    Läste också Zandra Ahls och Emma Olssons bok för ett par år sedan. Kommer inte ihåg så jättemycket förutom att deras föreläsning på Rhösska i Göteborg mest upprörde de eleganta herrar som tagit sig dit. Tyvärr är det nog så att smak är en klasskiljare och att få verkar våga gå sin egen väg. Att välja mittenfåran är att gå den säkra vägen, man kan signalera till sin omgivning att man ”är med”. Köpte för ett tag sedan Vogue living, Australia. blev förvånad över stilen och att de hem som presenterades visserligen var i överdåd men andades frihet. Antikt blandades med nytt, huller om buller, och då menar jag inte den antika tradition som är ”inne”. Tidningen gav mig luft att andas, det var inredning och inte ett mittuppslag från en inredningsaffär. Osäkerheten som finns tränger undan oss nya formgivare eftersom det viktiga ofta är en pryl som signalerar ”jag har förstått”, det får inte finnas för många men tillräckligt många måste känna till produkten…
    Jobbar ibland extra i en antikaffär och slås av folks hets över designernamnet, min undran är om inte formen, kvaliteten, skicket är viktigare? För nya producerade produkter skulle jag vilja tillägga miljöhänsyn och etisk produktion. Lossa på smakfostran tack, för mig står det för osäkra männsikor och den hämmar för frågor som är betydligt viktigare.

    Tackar för en fantastiskt kreativ och bra hemsida!

  2. evaatlebjarnestam

    Det där med smak och klasskiljare tycker jag är så intressant. Det finns naturligtvis alltid ett intresse av att avgränsa sig mot andra, att markera sitt revir. Men inom olika klasser (ett alltmer diffust begrepp tycker jag) finns det olika sätt att uttrycka sig och sin smak. Det finns inom varje grupp människor som på ett ängsligt sätt följer trender och det finns också människor inom varje grupp som uttrycker sig mer personligt och djärvt. Men frågan är hur det kommer fram och hur det skildras.

    En sak som jag letat efter är reportage om vilken smak, traditioner etc inom heminredning som invandrare har fört med sig till Sverige. När det gäller mat så har vi en uppsjö av recept från jordens alla hörn. Men när det gäller inredning, mönster, att se på boende etc då lyser de med sin frånvaro. God smak borde inte vara så mycket mer komplicerat än god mat? Eva

  3. Tessan

    Hej, jag studerar på glas- og keramikskolen på Bornholm. Jag är precis i uppstarten av mitt sista projekt den här terminen. Vi skall arbeta med ett behov i det danska hemmet. Jag har valt att arbeta med behovet för scensättning och identitet i hemmet och ev avgränsa med att koncentrera mig på belysning. Det var kul att hitta en bra blogg nom samma ämne. Eftersom vi för tillfället verkar arbeta med liknande frågeställningar tänkte jag att det vore spännande att bolla lite tankar. Jag funderar en del på god smak, hur en del saker (typex ph-lampan, myran stolen mm) får godkänt som god smak?! Jag undrar varför så många, trots att det hela är så individualiserat, nöjer sig med att ställa sig till fåran med ”den goda smaken” bara för att få sin grannes godkännande eller beundran, -vad vet jag?! Företag som säljer inredning appilerar till kunder via namn på produkter,(ex ZERO s PXL-lampa) inte form! Är inte det tråkigt?! Lite gammalt..? Varför är det inte fler företag inom inredning som prövar att locka kunder med ny smart teknik, ekologi tänkande, formgivning utöver ett namn? Och om det är så att det viktigaste behovet är att belysa sin person varför är ”god smak” o ”modernt” så satans mainstream o ogenomtänkt? Ex belysning till barnrum, utomhusbelysning? Jag vet inte hur det här projektet kommer bli, jag har bara åtta veckor på mig. Just nu är mina tankar mycket osorterade. Om ni har ideer o tankar om detta kan de säkert hjälpa mig på något sätt. tack för en bra sida!

  4. Tessan

    Tänkte lite till. Är totalt enig med anonym om etik, miljöaspekt och smakfostran!! Vissa områden/behov verkar dock mer ”efter” än andra. Ex, belysning, tror jag. Som om en gammal lampskärm liksom alltid är ursäktad även i ett hem men riktigt ”god smak”. Varför är det så viktigt vilken köksbänk, soffa, vinglas mm men den opraktiska, gamla, fula, ej energisnåla ytterbelysningen är det inte så många som funderar på! Eller okreativa plastbitar med ett serieryck till lampor för barn. Vet inte om det är solklara exempel, kanske inte, men vad tycker/tänker ni? Jag är nyfiken på varför design paniken o att vara rätt bara gäller vissa saker. Får man mer poäng om man träffar in vissa saker rätt? vad får man mest poäng för?

    Jag tror dem sakerna som lagom många (-alltså tillräckligt många för att det skall vara någon poäng att ha de, men tillräckligt få för att vara lite speciell) är de som man får högst poäng för.Vad tror ni?

  5. evaatlebjarnestam

    Vad intressant med en riktig kontakt och diskussion. Just nu är lite för sent på natten för att få ordning på tankarna, men det slog mig just när jag fick Bukowskis katalog igår, att det är exakt samma designikoner som återkommer år efter år. Jag återkommer.

  6. evaatlebjarnestam

    När det gäller belysning, så är ju Poul Henningsen väldigt intressant med sina PH-lampor. Han var ju arkitekt och ägnade sig mycket åt själva belysningens funktion och skrev mycket om det, bl a i Form 1946. Hans lampor är ju också väl genomtänkta och funktionella. Sedan har PH-lamporna blivit ikoner, inte för belysningens skull, utan varför; ett tecken på god smak och vad man bör ha. Allt i Hemmet har haft PH-lamport med i sina reportage sedan 1950-talet. Nu är det ju många som skaffar en PH-lampa bara för att det är en PH-lampa och inte för belysningens skull.

  7. Tessan

    Hej igen , vad fint med respons!! jag försöker tratta ner och konkritisera. Det går sådär. just nu håller jag på och läser Louise Mazanti s bok om konceptuellt konsthantverk. Men jag vet inte vad som kommer ut av det, något hoppas jag. Jag tror att jag överger arbetet med belysning för att koncentrera mig på det som verkligen intresserar mig som ju är identitet som behov i hemmet. Jag vet inte exakt hur jag skall komma vidare. Jag har tänkt; titta på identitet som behov i hemmet. som behov för förvaring, sovplats, belysning mm. Jag har svårt att förlika mig med den hysteri som jag tycker mig se överallt, som handlar om att va rätt, cool, medveten, sig själv, lyckad, berest, smal, designig mm. Samtidigt måste jag ju acceptera det, dels för, jag gör det själv. dels för dem som gör det är mina, som konsthantverkare, framtida kunder. Så jag tänkte för att komma vidare titta på, du vet, de där segmenten man har gjort för olika typer människor, heter han Bourdieaux, han som tagit utvecklat ideen?! Jag tänkte hitta människor som passar in i hans fack och se i deras hem vad för saker dem har typiskt för att förtydliga, framhäva, försköna, scensätta sin identitet i hemmet. Sen försöka se var jag skulle vilja göra ett bidrag/kommentar. Jag vet ju inte än vad det här skall bli men jag skulle vilja göra något som har som funktion att framhäva identitet i hemmet och som kan stå för sig själv och som tydligt kan förmedla en kommentar om.. hmm, svårt, om: identitet som funktion bra, hysteri utan behov och kvalitet inte bra. Vad tycker du om det? Jag vet att det är en smula diffust, men förstår du vad jag menar? Och har du förslag på hur jag kan komma vidare? Alla tankar om detta mottages tacksamt!

  8. evaatlebjarnestam

    Kan du beskriva lite vad du menar med ”identitet som behov i hemmet”? Vad lägger du in i identitet?
    Jag har läst lite av och om Pierre Bourdieu och tycker att han är ganska svårsmält. Det är för kategoriskt och stämmer inte riktigt i dagens samhälle tycker jag. Det blir allt svårare att kategorisera människor i vår föränderliga tid. Jag tänkte blogga på nytt om god smak och om hur vi lever med tingen omkring oss, se 15 april 2008.

  9. Tessan

    Hej Eva, vad kul att du svarat igen! Mitt projekt har vart på paus ett tag, jag har vart i England på semester och haft en tenta i designteori. Men jag har funderat vidare. (väldigt nyttigt för mig att definiera i ord vad jag vill göra) Det var bra att se på dem tre kategorier som du skrev, som du sa blir det mer överskådeligt. Jag tänker på det sociala perspektivet. Vårt behov att skapa/visa identitet i vårt hem. När de grundläggande behoven är täckta, som de är för den stora massan i vårt samhälle, ägnar vi mer och mer tid, energi och pengar på denna scensättning. Jag tycker det är naturligt att vilja skapa identitet i sitt hem genom att visa för andra vad man tycker om. Men jag skulle vilja uppmuntra till personlig smak framför god smak när man vill scensätta sitt hem för att skapa/framvisa en identitet. Jag ser nästan allt i hemmet som ett uttryck för detta behov att uttrycka vem vi är och vem vi vill vara. Vissa saker som jag har nämnt innan kommer nog med i ett hem bara av slump eller utan medvetet val, särskilt ting som i sig själv redan har en tydlig funktion ex viss belysning mm. Jag hade tänkt göra en kommentar till detta rakt in i hemmet. En kommentar som uppmuntarar personlig smak framför god smak.

    För att göra det tänkte jag,
    1. göra objoktet/en föränderliga. så att de kan finnas på olika platser i ett hem. Inte för att uppnå någon slags multifunktion men för att dem skall ha chans att påverka vad, hur och var tingen är i hemmet.

    2. kanske.. använda mig av skräp, konservburkar raka eller tillknycklade men med räfflorna kvar och så lika proportioner som en typisk konservburk, så att den sänder rätt skräp till fint signal. Det ideala hade varit om jag kunde göra en sådan behållare som i ett hem fungerade som vas, i ett hem som scensättning av identitet i vitrinskåpet och i ett hem som dricksglas eller tandborstmugg. Jag hoppas på genom att använda en tydlig form för skräp och genom att göra den till ett föränderligt objekt göra min kommentar till personlig smak framför god smak. Vad tycker du??

    Jag är lite rädd för att det bara inte blir ingenting istället. För stor för ett glas, för kort för en vas, för ful för prydnad, kanske kanske en pennhållare. För att undvika detta tänkte jag idag göra research på proportionen, hur vi uppfattar proportioner och skissa på en fortsättning till en konservburk, ev. dekoration och form. Jag vill ju inte att det skall vara exakt en konservburk.

    Vill gärna höra vad du tycker om detta upplägg!!

  10. evaatlebjarnestam

    Hej igen! I mina öron låter det intressant med samma objekt men i olika sammanhang. Men först skulle jag ändå en gång till vilja ha din definition på ”god smak” kontra ”personlig smak”. Jag är på resande fot just nu och återkommer när jag kommer hem i nästa vecka.

  11. evaatlebjarnestam

    Hej – nu kanske det är för sent? Jag är fortfarande inte riktigt klar över vad du lägger in i god smak och personlig smak. Menar du med god smak, att man blir påtvingad den av andra?

    Tanken att visa ett objekt på tre olika sätt, tilltalar mig. Jag kan se ett sätt att placera föremålet ensamt i ett vitrinskåp som ett utställningsobjekt, ett skrytobjekt, som skall imponera.

    I köket skulle det kunna stå en hel rad likadana, massproducerade, anonyma som dricksglas eller liknande.

    På bordet kan föremålet stå som en vas, funktionell, men personligt vald.

    Det här var inte lätt. Man kan ju tolka in så mycket. Hur långt har du kommit?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *