En kund ringde mig häromdan, den 18 juni, och ville att ett postförskott skulle få ligga kvar på ICA, så hon kunde hämta ut det i nästa vecka. Javisst det var ok och jag ringde ICA, där paketet låg. Nej det kunde de inte besluta om så jag fick ringa Postens kundtjänst. Där fick jag veta att jag skulle fylla i en blankett, skriva under och lämna den till närmaste företagscenter. Vilken blankett och vilket företagscenter frågade jag. Jag mejlar det sa Postens kundtjänst och hörde aldrig av sig mer.
Efter mycket letande hittade jag själv en blankett som hette ”Begäran om ändrat förfogande”. Mitt närmaste företagscenter låg fyra mil hemifrån. Jag ringde dit (samma dag den 18 juni) och undrade om det fanns något annat sätt att lösa detta på. Nej de måste ha min namnunderskrift. Ska jag behöva åka åtta mil fram och tillbaka med denna blankett undrade jag. Går det inte på något smidigare sätt? Efter ett tag sa den trevliga personen på företagscentret att hon gick i god för mig. Hon skulle ringa eller faxa att jag godkänt att paketet kunde få ligga kvar till den 3 juli. Jag kände mig så lättad och meddelade kunden att nu var det ordnat.
Den 24 juni fick jag paketet tillbaka; allt var förgäves. Ringde företagscentret, jo hon hade gjort som vi sa…. Så otroligt krångligt, så många instanser och allt förgäves.
Och förresten så har jag ett litet horn i sidan till Posten redan tidigare. Deras hemsida delar upp oss i företagare och privatpersoner vad vi än ska göra – helt i onödan. Och ska vi ha företagspaket kommer de en dag senare för det går ingen särskild företagstur. Det kommer med nästa dags postbil. Slut för idag om Posten. Vad är Posten egentligen?