Nära där vi bodde i Houston låg ”the mseum disrict”. Vi besökte The Museum of Fine Arts, som bestod av två stora byggnader. Hela världens konsthistoria låg farmför våra ögon/fötter. Många rika Texasbor har donerat konst till museet. Det var hisnande att vandra genom salarna och betrakta grekisk och romersk konst, holländarna med Rembrandt och modernisterna med Picasso osv.
Alice Neel
Museet vsade en stor utställning, Painted Truths/Målade sanningar av konstnären Alice Neel (1900 – 1984). Porträtten av kända kulturpersonligheter, vänner, familjemedlemmar, bekanta och grannar var tillkomna under hela sjuttio år. De var indelade i nio avdelningar/teman.

Geoffrey Hendricks and Brian, 1978, Oil on canvas
Photo: Malcolm Varon
Jag blev helt tagen av porträttens uttrycksfullhet och uppriktighet. Tillsammans gav de en bild av det föränderliga och brokiga 1900-talet i USA.

Hartley, 1966, Oil on canvas
National Gallery of Art; Gift of Arthur M. Bullowa, in Honor of the 50th Anniversary of the National Gallery of Art. Image courtesy of the Board of Trustees, National Gallery of Art, Washington
Alice Neel var inte riktigt i fas med sina samtida (manliga) konstnärskollegor. Feminister och konstnärer upptäckte henne på nytt på 1960- och 70-talen. Sent insåg man vilken banbrytande pionjär hon var.

Don Perlis and Jonathan 1984, Oil on canva
Moderna Museet, Stockholm

Max White, 1961, Oil on canvas
Photo: Malcolm Varon
Hennes porträtt är både realistiska, symboliska och psykologiska. Ibland nästan påträngande avklädda bildligt och bokstavligt. Hon uttryckte själv att hon ”samlade själar”.
Porträtten är ärliga och frimodiga. Ibland fick jag en krypande känsla av att se något jag inte borde få se eller kanske inte ville se.

Elenka 1936, Oil on canvas
The Metropolitan Museum of Art, Gift of Richard Neel and Hartley S. Neel, 1987 (1987.376)
Image © The Metropolitan Museum of Art
Hon målade osentimentalt, inte minst den nakna kvinnokroppen, som hon inte gav några sexuella undertoner. Jag kom att tänka på samlingsutställningen med kvinnliga modernister i Västerås konsthall för ett par år sedan.

Pregnant Julie and Algis, 1967, Oil on canvas
Photo: Malcolm Varon
Vilken skillnad det är att se världen med en kvinnas ögon. Det är vi inte bortskämda med.

Victoria and the Cat, 1980, Oil on canvas
Honolulu Academy of Arts, Bequest of Frederic Mueller, 1990 (6003.1)
Barkley L. Hendricks
Inte nog med att jag fick se Alice Neels porträtt. I närheten, i Contemporary Arts Museum Houston, visade man andra porträtt, nämligen Birth of the Cool, av Barkley L. Hendricks. Dessa porträtt av afroamerikaner var målade betydligt senare. Hendricks har berättat att Alice Neel inspirerat honom. Den här utställningen kompletterade verkligen bilden av USA under 1900-talet.
Alice Neel på Moderna museet
2008 kunde man se tio målningar av Alice Neel på Moderna museet i Stockholm. Leif Mattsson skrev uppskattande om dem och hade gärna sett mer av henne. Hans önskan går i uppfyllelse för utställningen kommer till Moderna museet i Malmö sent i höst.