Ursprungligen skrivet 2008, redigerat 30 april 2022.
Vad har hänt sedan 2008?
På senare år har jag inte följt Bukowskis moderna + contemporary & design lika noga som jag gjorde när vi hade antikaffär. Ändå är det är så lätt att följa dem på nätet. Det är skillnad att studera katalogen varje år mot att göra ett uppehåll och komma tillbaka. Nu ser jag skillnaden mycket tydligare. Postmodernismen har slagit igenom – inte ett rakt hörn så långt ögat når – jo i Jonas Bohlins och Mats Theselius’ skåp förstås. Kolla bara nr 1, en spegel av Erik Höglund! Kan det vara tydligare?
Så här skrev jag i april 2008:
Det är lika roligt varje gång den dimper ner i postlådan – väger flera kilo och luktar gott. Jag har samlat katalogerna i femton år. Det börjar bli trångt i hyllan. En del ligger i en stapel på golvet. Nu på senare år har jag börjat titta på konsten också, annars har jag kastat mig över design, glas och keramik.
Och varje gång slås jag av att det är samma varor och samma namn som bjuds ut. Det är Wiwen Nilsson silver; det är Hans J Wegner, Poul Kjaerholm, Arne Jacobsen, Poul Henningsen mfl. Bland svenskarna är det Bruno Mathsson, Jonas Bohlin och Mats Theselius. Och så Wilhelm Kåge, Stig Lindberg och Nils Landberg m fl och jugendföremål. Josef Frank och en del andra får en egen avdelning. Liksom mattor och textilier, som är min favoritavdelning numera. Och jag håller alltid utkik efter Eva Englunds glas. Den här gången finns en häftig lampa med av henne.
Även bland de mer enstaka namnen är det alltid samma namn som återkommer. Man märker också Källemos satsning på exklusiva möbler, möbler som konst, ofta i ”Limited edition”, just för att återkomma i denna katalog?
Med den här katalogen har man hela samlingen av mainstream-ikoner från 1900-talet. Det är snyggt och läckert och exklusivt och förutsägbart.
När det gäller konst tar tre svenska, kvinnliga konstnärer plats; med höga utropspriser dessutom, Cecilia Edefalk, Karin Mamma Andersson och Linn Fernström.