Det är verkligen fascinerande att efter nästan femtio år skriver man artiklar om Ikeas koncept som vore det nyheter. Zachary Crockett skriver med humor i The Hustle om hur Ikea lurar dig att handla mer än du hade tänkt. Men slutsatsen av artikeln blir ändå att Ikeas koncept verkligen håller – en win-win situation!
Artikeln börjar med en man som åkte till Ikea för att köpa stolen Poäng. Tre timmar senare var han tillbaka vid bilen med en kundvagn proppfull med handdukar, kuddar och allt möjligt som han inte visste att han behövde.
Knepen för att sälja mer
Zachary ondgör sig över den ”löjliga” butikslayouten, där man t.ex. måste gå förbi kokkärl, mattor, toalettborstar och skohorn för att komma åt en lampa. Man glömmer varför man åkt dit och gör därför en massa impulsköp.
Han går igenom Ikeas många ”knep” för att få oss att handla mer. ”Kontextuell positionering” kallar han att Ikea har detaljrika, naturliga rumsmiljöer och han menar att förtrogenhet uppmuntrar till köp. Andra ”knep” är att man placerar överfyllda lådor med billiga produkter och använder lockpriser på varje avdelning längs vägen osv.
Och så har vi dom platta paketen! Man berättar ju gärna roliga historier om att montera Ikeamöbler tillsammans är den ultimata skilsmässoorsaken. Den uppenbara nackdelen med platta paket är alltså att konsumenterna måste montera själva. Men i själva verket bidrar detta till försäljningen, nämligen den s.k. Ikea-effekten. I en studie från Harvard Business School 2011 visade det sig att vi värdesätter föremål högre om vi bygger och monterar själva, oavsett kvaliteten på slutresultatet!
Visst måste man säga att det är positivt att när Ikea t.ex. ändrade sin Ektorpsoffa till att kunna packas i platt paket, så krympte förpackningen med 50 %, logistiken minskade med 7 477 lastbilslaster och detta ledde till en prissänkning på 14 %!
Kopplingen mellan mat och möbler
Ikeas livsmedelsverksamhet har blivit en av de femtio mest inkomstbringande livsmedelskedjorna i världen enligt Zachary. Varför i all sin dar säljer man mat i en möbelaffär undrar han? Ingvar Kamprads motivering redan 1958 var väldigt enkel: ”Det är svårt att göra affärer med någon på fastande mage.” Men inte nog med det! Det finns också en tydlig koppling mellan matförsäljning och möbelförsäljning. I en studie från 2012 påvisade forskare i Italien att matserveringen hade effekt på möbelköpen. Det visade sig nämligen att de som åt i restaurangen i genomsnitt spenderade mer än två gånger så mycket på heminredning än de som inte åt.
En tidigare restaurangchef på Ikea berättar i artikeln att maträtterna faktiskt inte är särskilt lönsamma. Det verkliga målet, hävdar han, är att förstärka Ikeas lågprisprofil. En person kanske inte vet om 5000 kronor är ett bra pris för en soffa. Men hen vet säkert att 49 kronor är ett oslagbart pris för en middag. Tanken är alltså att kunderna ska koppla ihop Ikeas låga matpriser med butikens övriga utbud. Och följaktligen tänka att då måste ju soffan också vara billig!
Läs min artikel om Ikeas koncept – koden till Ikeas innersta.
Läs Zachary Crocketts artikel i The Hustle 26 februari 2022
Bild: J. James, IKEA-flags, CC BY-SA 3.0, se URL
Det är ju inte bara IKEA som ”luras”! Alla andra som vill sälja sina varor använder ju också olika knep för att locka oss att köpa.