Meny Stäng

Ständigt dessa Larssons i Sundborn – MoMA och Elle

På MoMA (Museum of Modern Art) i New York höll jag på att missa utställningen längst upp, Centrury of Child : Growing by Design 1900 – 2000. 
Det första man möter är en jättebild, som på något sätt känns välbekant – är det inte miljonprogrammet hemma i Sverige funderar man. Jo mycket riktigt en bild från Hammarkullen på 1970-talet (lite konstruerad; det syns hur lätt han hänger).

Titeln på utställningen är tagen från Ellen Key och hennes bok Barnets århundrade, som kom år 1900. Det är en stort upplagd utställning i många rum om modernistisk design för barn. För er som ska till New York, ni har några veckor på er fram till den 5 november.

Sundborn

Apropå Karin och Carl Larsson, så återkommer en akvarell från Sundborn som första bild i den digra katalogen.     Utställningen är indelad sju avdelningar och tar upp olika barnperspektiv, hem, skola, hälsa, lek osv. Över 500 föremål visas och man känner igen kända modernistiska formgivare från Europa och USA. Här bl a av Rietveld och Behrens.

Allt i utställningen var mycket modernistiskt, men slutet av 1900-talet blev styvmoderligt behandlat tycker jag. Det var nästan så att jag saknade lite legobitar och IKEA:s bollhav. Jag hann inte läsa all text och det var synd. MoMA hade fem våningar till och efter dem kände jag mig tämligen mör. Och som sagt dessa Larssons som ständigt är aktuella. I senaste numret av tidskriften Elle Interiör tolkar man nationalromantiken på ett nytt sätt och med nya uttryck. Inspirationen kommer från Carl och Karin Larsson och Sundborn och ”deras unika känsla för trivsel”.  

Nu tycker inte jag att Sundborn är så nationalromantiskt. I hemmet var de inspirerade av jugend och till och med av den kommande modernismen. Vill man ha nationalromantik får man nog hellre besöka Zorngården eller Peterson-Bergers hem Sommarhagen på Frösön.  

Bilder

Jens S. Jensen (Swedish, born 1946). Boy on the Wall, Hammarkullen, Gothenburg. 1973. Photograph of Michael (age 9). Gelatin silver print, 9 7/16 x 11 3/4″ (24 x 29.8 cm). The Museum of Modern Art, New York. Gift of Jens S. Jensen, 2012
 
John Rideout (American, 1898 – 1951) and Harold Van Doren (American, 1895-1957). Skippy-Racer scooter. c. 1933. Steel, paint, wood, rubber, 31 3/4 x 43 3/16 x 6 1/2 in. (80.65 x 109.7 x 16.51 cm). Minneapolis Institute of Arts. Gift of funds from Don and Diana Lee Lucker   
 
Detail from Stahlromöbel (Tubular steel furniture), loose-leaf sales catalogue for furniture offered by the Thonet Company, showing Marcel Breuer’s B341/2 chair and B53 table. 1930-31. Lithograph, gravure, and letterpress, 8 3/8 x 6 1/8” (21.3 x 15.6 cm). Published by Thonet International Press Service, Koln. The Museum of Modern Art, New York. Department of Architecture and Design Study Center
 
Gerrit Rietveld (Dutch, 1888–1964). Child’s wheelbarrow. 1923 (manufactured 1958). Painted wood, 12 1/2 x 11 3/8 x 33 1/2″ (31.8 x 28.9 x 85.1 cm). Manufactured by Gerard van de Groenekan. The Museum of Modern Art, New York. Gift of Jo Carole and Ronald S. Lauder. © 2012 Artists Rights Society (ARS), New York / Beeldrecht, Amsterdam

Bild bok, MoMa, New York
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.