
Varför firar vi Trettondagen? – Jo, långt tillbaka i tiden firade man Jesu födelsedag den 6 januari. Epifamia kallade man dagen på grekiska som betyder uppenbarelsefest. Att Jesus föddes den 25 december bestämde man på 300-talet.
Varför firar vid Trettondagen – de vise männen
På trettondagen den 6 januari firar man att de vise männen kommer till Betlehem med gåvor av guld, rökelse och myrra. Själva representerar de, enligt sägnen, Europa, Asien och Afrika. Det var de tre världsdelar man kände till. Och de är en symbol för att hela världen hyllade det nyfödda barnet.
Under 1000-talet blev kyrkospel med stjärnsångare vanliga och de hamnade också snart i mer världsliga sammanhang. I Sverige har vi haft upptåg under julen med ungdomar som klär ut sig och går runt bland gårdarna och sjunger, spexar och tigger ihop mat och dryck till julen. På trettonhelgen klädde man ut sig till de tre vise männen och bar runt en stor lysande stjärna. Ibland var det ett helt följe med Josef med sin stav, änglar, Herodes m.fl. Hur stämningsfulla stjärnsångarnas besök var, varierade i olika bygder och vid olika tider.
Förr var trettondagen den 6 januari julens sista dag. Under natten mellan julafton och juldagen hade de döda återvänt från kyrkogården till sina hem, men nu tyckte man att det var hög tid för dem att bege sig tillbaka till gravarna. Därför kallade man trettondagen i Småland t.ex. för “farängladagen”.

Därför firar vi?
Här får du veta bakgrunden till våra traditioner och vårt firande.
Alla hjärtans dag och Valentin?
Internationella kvinnodagen
Vårfrudagen, men varför Våffeldagen?
Påsk och när infaller den egentligen?
Valborg och 1a maj
Historien bakom Mors dag
Nationaldagen den 6 juni?
Därför firar vi Midsommar
Kräftor & surströmming
Varför firar vi Halloween?
Allhelgona är inte Halloween
Hur länge har vi firat Fars dag
Hur firar vi Advent?
Varför har Lucia ljus i håret
Jul med både kristna och hedniska traditioner
Varför firar vi Nyår?
Varför heter det Trettondagen?
